Autofilter Vás žiada o súhlas s používaním Vašich údajov na nasledujúce účely:

Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku pomocou možností nižšie. Súhlas môžete zrušiť prejdením na odkaz v dolnej časti tejto stránky alebo v našich pravidlách ochrany súkromia.

Technické cookies

Tieto cookies potrebujete pre správny chod webovej stránky. Obsahujú anonymizované informácie o Vaších výberoch

Analytické cookies

Pre vylepšenie naších služieb, využívame službu Google Analytics, ktorá odosiela anonymné informácie o Vašej návšteve a zbiera agregované dáta o zvyklostiach návštevníkov, vďaka ktorým denno denne vylepšujeme naše služby.

Aké automatické prevodovky poznáme?

Automatické prevodovky sú čoraz populárnejšie a nájdeme ich už aj v cenovo dostupných autách. Nie všetky sú však rovnaké – niektoré sú plynulejšie, iné športovejšie, a niektoré zas jednoduchšie na údržbu. V tomto článku si vysvetlíme, aké typy automatických prevodoviek poznáme, ako fungujú a v čom sa líšia.

304977 6000x4004

1. Hydromeničová automatická prevodovka

Tento typ prevodovky je najstarší a zároveň najrozšírenejší v kategórii klasických automatov. Funguje na princípe hydrodynamického meniča krútiaceho momentu, ktorý nahrádza spojku. Samotná prevodovka využíva planetové súkolia a hydrauliku.

  • Typickí výrobcovia: ZF (8HP, 9HP), Aisin, Mercedes (9G-Tronic), GM, Ford.
  • Typické použitie: luxusné sedany, SUV, výkonné autá a pick-upy.

Výhody:

  • veľmi hladké radenie,
  • vysoký jazdný komfort,
  • odolnosť voči vysokému krútiacemu momentu,
  • spoľahlivosť pri správnej údržbe.

Nevýhody:

  • vyššia hmotnosť a zložitosť,
  • nižšia účinnosť v porovnaní s mechanickými typmi,
  • drahšia údržba.
Mercedes benz s 2021 27 galeria

2. CVT – bezstupňová prevodovka

CVT (Continuously Variable Transmission) je bezstupňová prevodovka, ktorá nemení rýchlosti cez jednotlivé stupne, ale plynule. Funguje pomocou variátora – dvoch kužeľových remeníc a kovového pásu, ktorý mení prevodový pomer.

Výhody:

  • extrémne plynulá jazda bez „kopancov“ pri radení,
  • nízka spotreba v ustálenom tempe,
  • jednoduchšia technika pre slabšie motory.

Nevýhody:

  • hlučný a neprirodzený prejav pri akcelerácii (tzv. "gumený efekt"),
  • obmedzená výkonnostná rezerva,
  • náročnejšia oprava pri poruche.
Honda jazz 2023 04 galeria

3. Dvojspojková prevodovka (DSG, DCT)

Ide o pokročilý typ prevodovky s dvoma spojkami, ktoré sa starajú o párne a nepárne prevody. Jedna spojka radí aktuálny stupeň, druhá si už pripravuje nasledujúci. Výsledkom je rýchle a takmer neprerušované radenie.

  • Typickí výrobcovia: Volkswagen (DSG), Audi (S tronic), Hyundai-Kia (7DCT, 8DCT), Ford (Powershift), Mercedes-AMG.
  • Použitie: športové autá, kompakty, niektoré SUV a prémiové modely.

Výhody:

  • veľmi rýchle radenie bez trhania,
  • vysoká efektivita prenosu výkonu,
  • športový charakter jazdy.

Nevýhody:

  • citlivosť na štýl jazdy (najmä v meste),
  • vyššia cena opráv,
  • zložitejšie softvérové riadenie.

Rozdiel medzi mokrou a suchou dvojspojkou

Mokrá dvojspojka:

  • spojky sú chladené olejom, čo umožňuje vyššiu záťaž a odolnosť voči prehrievaniu,
  • používa sa pri výkonnejších motoroch a ťažších vozidlách,
  • výhoda: dlhšia životnosť, nevýhoda: zložitejšie a drahšie servisovanie.

Suchá dvojspojka:

  • spojky nepoužívajú olej na chladenie, takže sú ľahšie a lacnejšie,
  • nájdeme ich v menších a lacnejších autách,
  • výhoda: nižšie výrobné náklady, nevýhoda: kratšia životnosť a problémové rozjazdy v zápchach.
Skoda superb 2024 pozor embago nepouzivat 25 galeria

4. Robotizovaná manuálna prevodovka

Tento typ je v podstate klasická manuálna prevodovka, ktorá má namiesto pedálu spojky a radiacej páky elektronické ovládanie. Servomotory automaticky ovládajú spojku a radenie.

  • Typickí výrobcovia: Opel (Easytronic), Fiat (Dualogic), Renault (Quickshift), Citroën (ETG), staršie modely Toyota či PSA.
  • Použitie: mestské autá, rozpočtové modely, niektoré nákladné autá (v inej verzii).

Výhody:

  • lacnejšia výroba,
  • jednoduchá technika,
  • možnosť manuálneho režimu.

Nevýhody:

  • pomalšie a trhavé radenie,
  • nižší komfort,
  • kratšia životnosť aktuátorov.
Kia picanto gt line 2023 01 galeria

5. Automatická prevodovka v elektromobiloch

Elektromobily väčšinou nepotrebujú klasickú prevodovku, pretože elektromotor má široké spektrum otáčok a okamžitý krútiaci moment. Využíva sa pevný prevodový pomer, niekedy aj dvojstupňový automat (napr. Porsche Taycan).

Výhody:

  • jednoduchá konštrukcia,
  • minimálna údržba,
  • plynulá a tichá jazda.

Nevýhody:

  • takmer žiadne – ide o najefektívnejší spôsob prenosu výkonu pre elektromotor.
301004 6000x4002

Ktorú prevodovku si vybrať?

Voľba automatickej prevodovky závisí od toho, aký typ auta hľadáte a aký je váš štýl jazdy. Ak preferujete komfort, siahnite po klasickom automate s hydromeničom. Pre úspornú jazdu sú výhodné CVT prevodovky a hybridy. Športovejší vodiči ocenia dvojspojkové prevodovky – ideálne mokré verzie. A ak hľadáte auto bez starostí, elektromobil vám žiadnu prevodovku riešiť nedá.

Close Našli ste chybu?