Už niekoľko rokov sa diskutuje o tom, že Európska únia chce od roku 2035 zakázať predaj nových áut so spaľovacím motorom. Na prvý pohľad to znie jasne: žiadny benzín, žiadna nafta, len elektromobily alebo iné bezemisné alternatívy. Ale keď sa na to pozrieme trochu triezvym rozumom, je vôbec možné takýto plán reálne splniť? A čo to znamená pre bežného motoristu?
Plán EÚ hovorí, že od roku 2035 budú môcť výrobcovia predávať iba nové vozidlá, ktoré nevypúšťajú CO₂ počas jazdy. V praxi to znamená elektrické autá alebo prípadne vodíkové modely. Spaľovacie motory na benzín či naftu by už medzi nové autá nemali patriť.
Na prvý pohľad jednoduché. Lenže už teraz vidíme, že sa vedú rokovania o rôznych výnimkách. Napríklad o tzv. e-palivách (syntetické palivá), ktoré by teoreticky mohli poháňať spaľovacie motory bez emisií CO₂. Rovnako sa diskutuje aj o tom, či by nemali mať určitý priestor aj plug-in hybridy, ktoré kombinujú spaľovací motor s elektrickým.
Ak sa pozrieme na samotnú technológiu elektromobilov, tak tá napreduje veľmi rýchlo. Batérie sa zlepšujú, dojazdy rastú, ceny pomaly klesajú. Automobilky investujú miliardy do vývoja elektromobilov a väčšina už dnes ohlasuje, že na elektromobilitu prejdú skôr, než prikazuje Brusel.
Problém ale je, že technológia nestačí. Nestačí, že bude existovať elektrické auto s dostatočným dojazdom. Musí existovať aj infraštruktúra. A tu prichádza na rad druhá, podstatne väčšia otázka.
Ak má väčšina ľudí jazdiť na elektrinu, potrebujeme masívne množstvo nabíjacích staníc. V mestách, na sídliskách, v rodinných domoch, pri diaľniciach, v práci. Potrebujeme riešiť aj samotné elektrické siete, ktoré musia zvládnuť nový odber. A to je pri niektorých krajinách EÚ stále obrovská výzva.
Navyše treba myslieť na krajiny strednej a východnej Európy, kde je dopyt po nových autách menší a priemerný vek vozidiel oveľa vyšší ako na západe. Tu je logické očakávať, že spaľovacie autá budú jazdiť ešte dlho po roku 2035, keďže sa budú kupovať jazdenky alebo sa budú dlhšie udržiavať v prevádzke.
Kľúčová otázka pre bežného vodiča bude cena. Elektromobily sú zatiaľ v priemere drahšie ako porovnateľné spaľovacie modely. Klesajúca cena batérií síce pomáha, ale aby si nové EV mohli dovoliť masy, musí prísť ďalšie znižovanie cien. Pritom čínski výrobcovia už dnes dokážu predávať lacné elektromobily, čo vytvára tlak na európsky priemysel.
Ak sa tento cenový problém nevyrieši, môže sa stať, že pre mnohých ľudí budú elektromobily v roku 2035 stále luxusnou voľbou. Vtedy nastúpi dilema: buď si ľudia ponechajú staršie spaľovacie auto, alebo budú nútení hľadať kompromisy.
Veľké rozhodnutia ako tento zákaz nie sú iba technickou otázkou. Ide aj o politiku, kompromisy a tlak záujmových skupín. Viaceré štáty EÚ (napríklad Nemecko, Taliansko, Česko či Slovensko) už teraz žiadajú väčšiu flexibilitu. Preto nie je vylúčené, že samotný zákaz sa ešte pred 2035 upraví, prípadne sa zavedú dodatočné výnimky alebo prechodné obdobia.
Dostupné dáta jasne ukazujú, že viaceré kľúčové automobilky už dnes aktívne investujú obrovské sumy do vývoja elektromobilov a batériových technológií. Neznamená to automaticky, že všetky značky prejdú na elektromobilitu skôr, než vyžaduje európska legislatíva, ale sektor ako celok smeruje k výraznému zvyšovaniu podielu elektrických áut v ponuke. Zároveň platí, že automobilky vnímajú elektromobilitu ako nevyhnutnú súčasť svojej dlhodobej stratégie a pripravujú sa na plnenie cieľov EÚ v horizonte rokov 2030 až 2035.