Aj keď automobilky čoraz viac tlačia na elektrifikáciu, niektoré značky si naďalej držia vo svojej ponuke modely s pohonom na LPG. Pre mnohých motoristov ide stále o veľmi rozumnú alternatívu, ktorá dokáže výrazne ušetriť na prevádzkových nákladoch a zároveň nevyžaduje žiadne kompromisy v každodennej prevádzke.
Skvapalnený ropný plyn (LPG) má na trhu dlhoročnú tradíciu. Jeho hlavnou výhodou je predovšetkým nízka cena paliva, čo pri vyšších ročných nájazdoch dokáže priniesť citeľné úspory. Aj keď sa množstvo výrobcov postupne vzdalo továrenskej montáže LPG, stále existuje niekoľko značiek, ktoré ho ponúkajú priamo z výroby so zachovanou zárukou a plnou podporou servisu.
Dacia dlhodobo patrí medzi najväčších podporovateľov LPG pohonu. V jej portfóliu nájdeme aktuálne takmer všetky modely aj vo verzii s LPG pohonom. Ich prednosťou je jednoduchá technológia, nízke prevádzkové náklady a priaznivá cenová politika.
V ponuke Dacie nájdeme:
Najmä Jogger a Bigster oslovia tých, ktorí hľadajú rodinné auto s dostatkom priestoru, pričom si chcú zachovať nízke náklady na palivo.
LPG ponuka sa nachádza aj v ponuke značky Renault, ktorá využíva rovnaké technické riešenie ako Dacia. Renault tak poskytuje LPG pohon v obľúbených mestských a kompaktných modeloch:
Pre zákazníkov, ktorí hľadajú praktické, úsporné a zároveň dobre vybavené auto do mesta, ide o veľmi zaujímavú alternatívu.
Na slovenskom trhu sa už objavujú aj talianske značky, ktoré kombinujú LPG pohon s netradičným dizajnom a zaujímavou výbavou. Ide o značky, ktoré sú pre mnohých stále nové, no vďaka LPG pohonu dokážu osloviť cenovo aj prevádzkovo.
V ponuke sú:
Tieto modely predstavujú alternatívu pre tých, ktorí chcú skombinovať LPG pohon s atraktívnym vzhľadom a vyššou výbavou za rozumnú cenu.
Hlavným dôvodom kúpy LPG auta sú prevádzkové náklady. Samotná spotreba LPG býva vo väčšine prípadov približne o 15 až 25 % vyššia ako pri benzíne. Dôvodom je nižšia energetická hodnota plynu oproti benzínu. Výsledný rozdiel sa však líši podľa konkrétneho modelu, hmotnosti auta, výkonu motora aj štýlu jazdy.
V praxi môže byť rozdiel v spotrebe medzi benzínom a LPG pri bežnej jazde zhruba 1,5 až 3 litre na 100 km. Napriek tomu, že LPG spaľuje motor viac litrov, vďaka výrazne nižšej cene plynu na čerpacej stanici je prevádzka stále citeľne lacnejšia.
Rozdiel v nákladoch na palivo sa tak vo väčšine prípadov pohybuje na úrovni 35 až 45 % v prospech LPG. Pri ročnom nájazde niekoľko desiatok tisíc kilometrov môže úspora dosiahnuť stovky až vyše tisíc eur ročne.
LPG má stále aj niekoľko špecifických nevýhod, na ktoré by si mal motorista pred kúpou dať pozor:
Aj v dobe, keď trh zaplavujú hybridy a elektromobily, má LPG stále čo ponúknuť. Pre mnohých vodičov predstavuje kompromis medzi cenou, prevádzkou a jednoduchosťou. Kým automobilky ešte ponúkajú LPG verzie priamo z výroby, určite stojí za to túto možnosť zvážiť.