Radenie je minulosť. Ak ťa nebaví kľučkovať so spojkou v zápche alebo chceš mať jazdu pohodlnejšiu, automatická prevodovka je to najlepšie rozhodnutie. A dobrou správou je, že dnes už automat nestojí majland. Vybrali sme tie najdostupnejšie autá s automatom, ktoré kúpiš aj pod 20-tisíc eur.
Možno si hovoríš: „Veď manuál mám v ruke, na čo meniť?“ Ale potom príde ten deň – zápcha v meste, ubolená noha po dlhšej jazde, alebo len obyčajná únava. Automat ťa v takých chvíľach jednoducho zachráni. Auto sa rozbieha hladko, žiadne cuknutia, žiadne zbytočné prešľapovanie. Len nastúpiš, naštartuješ, zaradíš D… a svet patrí tebe.
Ak hľadáš malé auto do mesta a zároveň chceš komfort automatu, nemusíš hneď siahať hlboko do vrecka. Medzi najlacnejšie možnosti patrí napríklad Toyota Aygo X s plynulo pracujúcim CVT a zvýšeným podvozkom, ktorý oceníš na výtlkoch aj obrubníkoch. Ešte o niečo jednoduchším riešením je Mitsubishi Space Star – klasika pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivé auto bez zbytočností. V praxi ide o dve ideálne voľby pre tých, ktorí chcú jazdiť úsporne, jednoducho a bez kompromisov. Či už si študent, dôchodca alebo potrebuješ druhé auto do domácnosti, s týmito modelmi neurobíš chybu.
Ak už chceš niečo viac než len „krabičku do mesta“, no stále nechceš prekročiť hranicu 18 000 €, ponuka ťa príjemne prekvapí. Dacia Sandero s CVT prevodovkou ponúka v tejto triede až prekvapivo veľa miesta a výbavy. Kia Picanto síce patrí medzi najmenšie autá, no vďaka dvom motorom s automatizovaným radením a modernému interiéru pôsobí dospelo a sviežo. Opel Corsa už pôsobí ako dospelé auto – k dispozícii má viacero motorov, vrátane mild hybridu, a klasickú 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorú oceníš najmä na dlhších trasách mimo mesta.
Keď si sadneš do Škody Fabia, okamžite cítiš rozdiel. Vnútro pôsobí prémiovejšie, posed je príjemný, a automatická DSG prevodovka radí s ľahkosťou. Suzuki Swift zase stavia na jednoduchosti a ľahkej karosérii, vďaka čomu je svižný, obratný a v meste doslova „pláva“. V kombinácii s mild hybridom a CVT vie byť Swift zároveň aj prekvapivo úsporný. Ak ťa zaujíma komfortná jazda a zároveň chceš šetriť palivo, výbornou voľbou je Toyota Yaris, ktorá ponúka hybridný pohon bez potreby nabíjania. V meste dokáže jazdiť pokojne aj polovicu času len na elektrinu, a to úplne automaticky.
Ak máš rád vyšší posed a chceš vidieť viac pred seba, siahnutie po menšom SUV môže byť výborný nápad. Dacia Sandero Stepway má zvýšený podvozok, pohodlné sedadlá a praktickú CVT prevodovku, ktorá ti zabezpečí hladkú jazdu v meste aj mimo neho. Kia Stonic je dizajnovo príťažlivá a pod kapotou má živý preplňovaný trojvalec s 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá reaguje rýchlo a prirodzene. Prekvapením je novinka Opel Frontera – moderné mestské SUV s mild hybridom a 6-stupňovým automatom, ktoré pôsobí ako väčšie auto, no stále ostáva v dostupnej cenovej hladine.
Nie všetky autá v tejto kategórii sú známe značky, no práve to z nich robí zaujímavú voľbu. MG 3 Hybrid+ ponúka až 195 koní a unikátnu 3-stupňovú automatickú prevodovku – na pomery tejto triedy niečo nevídané. Ak hľadáš niečo svižné, neopozerané a cenovo stále veľmi dostupné, MG ťa môže príjemne prekvapiť. Hyundai i20, a ešte viac mestský crossover Bayon, stavajú na výbornom pomere výbava/cena a majú veľmi príjemne naladenú dvojspojkovú prevodovku. Francúzsky štýl a pohodu prinesie Citroën C3, ktorý v novej generácii prichádza s hybridným pohonom a šesťstupňovým automatom – komfort a charakter v jednom.
Zabudni na časy, keď bol automat luxus pre manažérov a taxikárov. Dnes ho môže mať študent, senior, mladá rodina aj mamička na materskej. A to bez toho, aby si musel siahať po osemročnom leasingu alebo špekulatívnom importe.